۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۲۳۶۴۱
همگام با زائران اربعین؛

اشتیاق قطره برای دریا شدن| صدها هزار زائر راهی کربلا شدند

اشتیاق قطره برای دریا شدن| صدها هزار زائر راهی کربلا شدند
این روزها خیلی از مردم کشورمان اگر مبدأ مشترکی نداشته باشند، مقصد مشترکی دارند، قطره‌هایی که به شوق دریا شدن راهی سرزمین عشق می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مریم کشاورز مسعودیان گفت: کوله‌ها که برداشته می‌شود، بند کتانی‌های پیاده روی بسته و راهی آغاز می‌شود که این روزها راه مشترک بسیاری از عشاق الحسین و مشتاقان کربلای معلی است.

شوق زیارت کربلا انگار روزهای دیگری برای این شهر و مردمانش ساخته، شهری که دارالمومنین نامیده می‌شود، انگار امروز به دارالحسین تغییر نام داده، شهری ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که حالا بیش از ۴۰ هزار زائر کربلا را راهی دیارعاشقان کرده است.

زائرین یک هفته قبل از اربعین راهی می شوند

امروز یکشنبه ۲۱ مهرماه و ۱۴ صفر سر آغاز سفر بسیاری برای رسیدن به کربلاست، چرا که هنوز زمان کافی برای زیارت نجف اشرف و طی کردن مسیر ۳ روزه پیاده روی و نهایتا رسیدن به اربعین حسینی باقی است، اگرچه به گفته مسئولین برای جلوگیری از ازدحام تعداد زیادی از مردم پیش از این برای زیارت راهی کربلا شده و اکنون در راه بازگشت هستند.

مسیر پیاده روی اکنون برای بسیاری از راهیان، راهی آشناست، زائر اولی‌ها نیز با توجه به فراگیری حضور مردم استان قزوین در این آئین بزرگ مذهبی پیش از این حداقل یک زائر از خانواده داشته‌اند و خوب می‌دانند، کوله مناسب، سبک، کوچک و راحت، کفش مناسب پیاده‌روی، مسواک، حوله، لباس راحتی و احتمالا داروهای مصرفی تنها چیزی است که به آن نیاز خواهیم داشت. به علاوه این که پیام‌های هشدار دهنده ستاد اربعین کشور هر لحظه برای زائرین ثبت نام کرده در سامانه «سماح» ارسال می‌شود، پیام‌هایی که خبر از ازدحامی عجیب در مرزها و ورودی کشور عراق، احتمالا کمبود امکانات حمل و نقل، اسکان و خدمات ضروری می‌دهد و از زائران می‌خواهد سفر خود را قدری به تعویق بیاندازند.

از این جا تا نقطه صفر عاشقی، یک هزار و ۴۰۰ کیلومتری راه است، مسیری که تنها نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر آن در داخل کشور طی می‌شود.

اغلب مردم استان قزوین برای ورود به کشور عراق از مرز مهران استفاده می‌کنند، مرزی که نزدیک ترین به قزوین است و مسیر آشنای زائران قزوینی است، برای رسیدن به این مرز با توجه به مسیر قدیمی، احتمالا ترافیک بین راه و توقف‌هایی برای نماز چیزی بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت راه در پیش داریم، البته باید به این میزان زمانی برای استراحت یک شبه را نیز اضافه کرد.

کرایه مصوب برای این مسیر حدود  ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزار تومان بسته به نوع اتوبوس است، اما اگر بخواهید این مسیر را با خودروهای شخصی طی کنید قطعا باید کرایه‌ بیشتری بپردازید. در این بین اما خانواده هایی هستند که هم سفر با خود همراه می کنند که در این صورت با توافق طرفین میزان کرایه مشخص می شود.

با این حساب اگر بعد از ظهر به سمت مرز از قزوین حرکت کنیم باید انتظار اقامت یک شبه در مسیر را داشته باشیم، اقامتی که در مسیر آبگرم، آوج، همدان، کرمانشاه و پس از آن ایلام اتفاق خواهد افتاد، نیازهای اولیه زائرین در مسیر توسط موکب‌های محلی احصاء و مرتفع شده است، غذای ساده اما گرم و پاکیزه موکب‌ها، محل استراحت و اسکان در مساجد، حسینیه‌ها و مواکب بین راهی و سرویس بهداشتی و نمازخانه در کنار مسیر دایر شده است.

سیب زمینی آب پز، تخم مرغ، آش و غذاهای خانگی تقریبا در هر گوشه‌ای از مسیر یافت می‌شود و تلاش شده تا تجمع مواکب در یک نقطه نباشد، بنابراین هرجایی که احساس خستگی کردیم، می توانیم از چای صلواتی موکب داران بهره‌بگیریم. نماز جماعت هم در اکثر این مواکب برپاست و تقریبا هرآنچه یک زائر حسینی تا مرز به آن نیاز دارد در نظر گرفته شده است.

راه امن و آرام است

نگرانی یافتن مسیر برای آنهایی که نخستین بار است پا به جاده نهاده‌اند نیز وجود ندارد، تمام طول مسیر با تابلو مسیر کربلا و مرزها را نشان می‌دهد، راه اگرچه قدیمی است و نباید انتظار اتوبان و آزاد راه داشت اما روان و منظم است و نظارت نیروی انتظامی و پلیس راه در هر گوشه ای به چشم می خورد.

انگار این روزها زائرین بیشتر هوای یکدیگر را دارند، اکثر پلاک‌ها نا آشنا و مسافر هستند، اما مسیر امن و آرام است، شیشه پشت اکثر ماشین ها با شعارهای حسینی و پیام‌هایی نظیر «مسافر کربلا» و «زائر اربعین» زینت داده شده است.

موکب‌های بین راه، مساجد و توقف گاه‌ها محل مناسبی برای تبادل اطلاعات بین زائرین هستند، از زیارت برگشته‌ها با راهیان کربلا در رابطه با آب و هوا، نیازهای آن سوی مرز و البته ازدحام سخن می‌گویند و اطلاعات لازم را به زائرین ارائه می‌کنند.

گرمای عراق، ترافیک مرز تا نجف، ازدحام جمعیت، احتیاج به آب و بازگشت سریع کلید واژه‌های بیشتر این گفت‌و گوها هستند، توصیه اکثر زائرین به بقیه همراه داشتن قدری آب و مواد خوراکی خشک برای ترافیک بین مهران تا نجف است.

با همه این‌ها اما کسی ناراضی به نظر نمی‌رسد، شکر می‌گویند و با وجود همه سختی این مسیر برای دیگر زائرین آرزوی سلامتی و قبولی زیارت و البته التماس دعا دارند.

انگار این قطره قطره ها اشتیاقی برای دریا شدن دارند که در باور هیچ شبنمی نگنجد.

محمود لطیف
ارسال نظرات